Soffis blogg

Tuesday, January 16, 2007

Edwin! =)

Nu är han äntligen här! Edwin föddes onsdagen den 10 januari klockan 13.17, 53 cm lång och 3955 gram tung :) Efter några omtumlande dagar med infektion och gulsot är vi äntligen hemma! Lillgubben får fortfarande penicillin två gånger om dagen, så vi åker till sjukhuset klockan 8 och 20. Det är klart innan veckan är över, känns skönt att veta att han då är helt frisk! På söndag väntar släktinvasionen med mamma, mostrar med män och barn. Alla är så nyfikna på att se honom. Nedan följer en förlossningsberättelse, inga otäcka eller onödiga detaljer.

Puss & kram på er alla vänner! Tack för alla grattis och lyckönskningar :D

Edwins födelse av Soffis79 @ 17:35
Kunde inte somna på kvällen i tisdags den 9/1. Hade en konstig oroskänsla i kroppen, som jag såhär i efterhan inser var startskottet för Edwins resa :) Vid halv-ett ett startade värkarna och de första timmarna var de så överkomliga att jag iaf kunde ligga kvar i sängen. Runt tre började det göra riktigt ont så jag satte mig i badkaret, det var otroligt skönt. Ringde till förlossningen två gånger, väckte inte sambon förrän vid fyra, tänkte att han behövde sova ;) Vid sex blev det övermäktigt så då åkte vi in till förlossningen. Ondare och ondare sammandragningar och värkar. Bilresan dit som tog ca tio minuter var olidlig. Väl framme på förlossningen emottogs vi av en bm och en uska. Vi fick veta att det skulle bli personalskifte vid halv sju så de väntade med att undersöka mig. När jag blev undersökt visade det sig att huvudet äntligen var fixerat och att jag var öppen 3 cm. Därefter valde jag att bada och duscha varmt tills det inte hjälpte längre. Då bad jag om lustgas, vilket kändes som en gudagåva! Funkade jättebra tillsammans med andningen, och min karl sen då! Vilken man! Tur att jag hade honom, han hjälpte mig verkligen genom det hela! När det blev dags för min önskade akupunktur var jag för långt gången i värkarbetet för att det skulle hjälpa till att sätta smärtlindrande nålar på magen/ryggen. Istället fick jag avslappnande nålar i huvudet, öronen och händerna. Jag blev avslappnad men det hjälpte inte mot smärtan :S Strax innan ett började krystvärkarna komma. Redan på andra värken såg både pappa och bm hår! =) Sedan behövdes det bara tre krystningar till också var Edwin ute! 25 minuter tog det, så mamma är nöjd och glad med en såpass lätt förlossning.Pappa klippte navelsträngen och sedan fick Edwin komma upp på bröstet. Han började snutta rätt snabbt. Lyckan var, och är total!

3 Comments:

At 12:06 PM, Anonymous Anonymous said...

Men å så underbart roligt det här är !! :)) Nu inväntar jag bara trevliga bilder på bebisen. *ler stort* Är så stolt över min gumsa!! *Kramas*

 
At 8:35 PM, Anonymous Anonymous said...

Så underbart att få läsa hur bra allting gick! Jag visste väl att du skulle fixa det utan problem. Men man känner säkert en viss oro ändå kan jag tro. Jag hade också gulsot när jag föddes och utstående fötter så jag fick ligga i kuvös, av någon anledning så minns jag inte så mkt från det, haha! Ha det bäst så hörs vi snart! Kramar

 
At 12:59 AM, Anonymous Anonymous said...

grattis du underbara syster!!! är stolt över dej, och det va spännande att veta hur allting gick till!!!
han är underbart söt och ja ser vart han har fått de ifrån!! va rädda om er.

love.

 

Post a Comment

<< Home